уторак, 10. јануар 2012.

Gogen, dekadentni materijalizam, Umberto Eko, umetnost kao instrument saznanja

Posle gledanja filma o Polu Gogenu, dva razmišljanja, tj. citata.

Umberto Eko, Istorija lepote:"Simbolizam već udahnjuje život novim tehnikama kontakta sa stvarnošću, istraživanje Lepote napušta nebo i umetnika vuče da uroni u živu materiju. Vremenom, umetnik će zaboraviti na ideal Lepog koji ga je vodio, a umetnost više neće shvatati kao beleženje i pobuđivanje estetskog zanosa već kao instrument saznanja."

Izgleda da je Pol Gogen bio među prvima koji su slikali "crvenog psa" i koristili se simbolima, i koji su kao što je rekao Umberto Eko umetnost koristili kao instrumen saznanja. Jer koje je pitanje bitnije od pitanja "Odakle smo, ko smo i kuda idemo", koje je i ime ove Gogenove slike:



Iz pisma Pola Gogena danskom slikaru Jens Ferdinand Vilmusenu 1890. godine, pre odlaska na Južna more, citat uzet iz Jansonove Istorije umetnosti:
"Što se mene tiče, odluka je doneta. Uskoro odlazim na Tahiti, malo ostrvo u Okeaniji gde se materijalne životne potrebe mogu zadovoljiti i bez novca. Želim da zaboravim sve nevolje prošlosti, želim slobodno da slikam ne očekujući slavu u očima drugih, želim tamo da umrem i da budem zaboravljen... U Evropi se za iduće pokoljenje spremaju strašna vremena: carstvo novca. Sve je trulo, čak i ljudi, čak i umetnost. Tahićanin, naprotiv, pod večno letnjim nebom, na čudesno plodnoj zemlji, treba samo da pruži i da ubere plod i nikad ne treba da radi. Dok su u Evropi muškarci i žene plen hladnoće, gladi i bede i preživljavaju samo zahvaljujući neprekidnom radu i borbi, Tahićani, srećni stanovnici dalekog raja Okeanije poznaju samo blagost života. Živeti za njih znači pevati i ljubiti...."

Нема коментара: